دستگاه میلگرد بر

فروش دستگاه میلگرد بر یا دستگاه خم و برش میلگرد

برای بریدن میلگردهایی که قطر کم دارند میتوان با ابزار دستی این کار را انجام داد  اما برای خم و برش میلگردهایی که قطر بزرگ تر دارند باید از دستگاه میلگرد بر استفاده کرد. دستگاه میلگرد بر از اجزایی مثل پمپ، الکتروموتور، جک، شیردستی، شیلنگ، 4 چرخ جهت جابجایی و انتقال دستگاه، پایه و تکیه گاه با مقاومت بالا ساخته شده است. دستگاه خم و برش میلگرد باید به صورتی طراحی شود که کار با دستگاه برای اپراتور آسان باشد  و لازم نباشد که اپراتور زمان زیادی برای آموزش داشته باشد. برای برش میلگردهای کوچکتر از سایز 22 می توان از قیچی میلگردبر دستی زمینی نیز استفاده کرد که به دلیل فشارهای مکانیکی وارد بر میلگرد احتمال آسیب به میلگرد وجود دارد و همچنین بهتر است از این دستگاه برای برش میلگردهای آجدار استفاده نشود.

انواع دستگاه خم و برش میلگرد

  • قیچی میلگرد بر دستی زمینی
  • دستگاه خم و برش میلگرد سایز 25
  • دستگاه خم و برش سایز 32

البته در این دسته ‌بندی انواع روش ‌های برش زنی و حالت ‌دهی، مناسب فضاهای کارگاهی در محل عملیات ساختمان ‌سازی را معرفی کردیم. در یک دسته ‌بندی کلی ‌تر می ‌توانیم روش برش زنی تا خمکاری میلگردها را به دو دسته سرد و گرم تقسیم ‌بندی کنیم.

برش گرم: این روش با استفاده از انواع دستگاه ‌های آتش و یا لیزری و حتی هوابرش انجام می ‌شود. در این روش با افزایش دمای میلگردها، قابلیت انعطاف آنها را زیاد می ‌کنیم و می ‌توانیم به ‌راحتی فرم آنها را تغییر دهیم و یا اینکه آنها را برش بزنیم. این یک روش کارخانه‌ ای است و نیاز به تعریف دستگاه ‌های حرارتی دارد. اصولاً در سطح کارگاه ساختمان ‌سازی نمی ‌توانیم از روش برش گرم استفاده کنیم.

برش سرد: در این روش بدون نیاز به گرمایش میلگردها و ‌تنها با استفاده از قدرت ابزارهای مکانیکی مانند قیچی میلگرد بر، قابلیت برش زنی و یا خمکاری انواع میلگرد را انجام می ‌دهیم. این روش با استفاده از سنگ ‌های گیوتین شکل، تحت قدرت بالای اهرم ‌های دستی و یا هیدرولیکی انجام می‌ شود. کلیه مدل‌ ها از انواع قیچی میلگرد بر در ساخت ‌و سازها از این روش استفاده می ‌کنند. لذا در تحلیل فنی و آشنایی با انواع دستگاه قیچی میلگرد بر به بحث فنی در باب همین مدل ‌های برش سرد می ‌پردازیم.

میلگرد بر هیدرولیک چیست؟

دستگاه میلگرد بر به عنوان یکی از تجهیزات اصلی در ساختمان سازی بوده که از آن جهت خم زدن و برش میلگردها در سایزهای مختلف استفاده می شود. میلگرد برها بر حسب کاربردشان به دو نوع دستی و هیدرولیک تقسیم میشوند که از لحاظ قیمت و نوع کاربری با یکدیگر متفاوتند.

جهت خم و برش میلگردهای قطر پایین از میلگردبرهای دستی و جهت خم و برش میلگردهای قطر متوسط و بالا از میلگردبر هیدرولیک استفاده میشود. همچنین قیمت میلگردبر هیدرولیک از دستی بالاتر هست و تجهیزاتی مانند پمپ هیدرولیک، الکتروموتور، شلنگ، فک ها و تیغه جهت برش، شاسی و دو یا چهار چرخ به منظور جابجایی تشکیل میشود.

مشخصه های مطلوب در یک قیچی میلگرد بر:

میلگرد ها در مدل های مختلف و قطر های متفاوت در بازار موجود هست. به همین منظور برای برشکاری و یا ایجاد حالت در میلگرد ها، باید از قیچی میلگرد بر برقی، هیدرولیک و یا دستی استفاده کرد. به این جهت، انتخاب دستگاه قیچی میلگرد بر باید همسو با نیاز های شما باشد.

برای یک میلگرد نازک تا قطور ترین آنها به جهت برش دقیق و یا فرم دهی مطلوب، به یک قیچی میلگرد بر هیدرولیک و یا دستی نیازمندیم، اما اگر این قیچی را از مدل های ضعیف انتخاب کنید، برای ابعاد بزرگ میلگرد با مشکلات بزرگی مواجه خواهید شد و اگر از انواع بزرگ و قدرتمند بهره ببرید، جدا از هزینه ای مضاعف، نمی توانید برای میلگرد های کوچک، دقت لازم را تأمین سازید.

فروش دستگاه میلگرد بر یا دستگاه خم و برش میلگرد

انواع قیچی میلگرد بر

هر تجهیزی که به منظور ایجاد برش میلگرد به همراه قادر بودن در ایجاد زاویه در میلگرد طراحی شده باشد، در جمع قیچی میلگرد بر قرار خواهد گرفت. از قیچی میلگرد بر دستی تا انواع برقی و هیدرولیکی شامل این طیف گسترده خواهد بود.

قیچی میلگرد بر دستی

برش میلگرد همراه با نیرو خواهد بود. در ساخت انواع قیچی میلگرد بر، نوع کلاسیک آن با کمک نیروی دست کار می کند. از این رو برای تامین قدرت لازم برای برش میلگرد و یا خم دادن آن، اهرم هایی بلند و قوی در دستگاه بکار برده شده است.

گاهی هم انواع قیچی میلگرد بر تک فاز نیمه اتوماتیک را نیز در جمع دستی ها قرار می دهند. چرا که در قیچی میلگرد بر تکفاز مراحل قرار دادن میلگرد ها همچنان دستی صورت می گیرد. انواع میلگرد بر دستی از سرعت کارکرد به مراتب کمتری به نسبت انواع قیچی میلگرد بر برقی هستند. از این رو زمان و انرژی بسیاری از کارگر را از دست میرود؛ اما قیمت مناسب، حجم کم، کارکرد مطلوب، خرابی های قابل تعمیر و تشخیص و به مراتب کمتر باعث شده تا همچنان نوع دستی در فضایی محبوب قرار گیرد.

قیچی میلگرد بر برقی

این نوع از قیچی میلگرد بر یک ساختار الکتروگیربکسی استوار است که در آن همراه با موتوری تک فاز و یا سه فاز، یک گیربکس قدرتمند دور پایین به گردش در می آید. دستگاه برش میلگرد برقی یکی از تجهیزاتی است که با صرفه است. سرعت بالای برش میلگرد و یا خم زدن در دستگاه برش میلگرد برقی به نسبت انواع دیگر بسیار بیشتر می باشد. در برخی از نمونه ها شاهد قیچی میلگرد بر برقی با سرعت ۲ ثانیه در هر برش هستیم.

در نمونه‌ های قیچی میلگرد بر برقی، طراحی به گونه ‌ای است که در آن برگشت اتوماتیک جک انجام می ‌شود. از نمونه های قدرتمند قیچی میلگرد بر برقی می ‌توان در خم زدن قوطی ها و دیگر محصولات فلزی نیز بهره برد. قیچی میلگرد بر برقی به نسبت دستی آن از سرعت و کارآیی بهتری برخوردار است و راه اندازی ساده ی آن که تنها نیاز به یک برق تک فاز و در مواردی سه فاز دارد، باعث محبوبیت بالای این تجهیز در کارگاه های ثابت و یا فضا های ساختمان سازی شده است. در مجموع انواع قیچی خم و برش میلگرد برقی به نسبت نوع هیدرولیکی جدا از حجم کم، قیمت مطلوب تری دارند.

یکی از متداول ترین اهداف در استفاده از انواع قیچی خم و برش میلگرد برقی، تهیه خاموت در سایز های مختلف می باشد. برای این منظور بهتر است که دستگاه مورد نظر ما از امکان تهیه خاموت به شکل اتوماتیک بهره ‌مند باشد. به هر صورت در تامین این تجهیز کارآمد؛ اما گران دقت کنید تا در حین عملیات های ساختمانی با مشکل رو به رو نشوید.

قیچی خم و برش میلگرد هیدرولیکی

رایج ترین، پرکاربردترین و پرقدرترین قیچی خم و برش میلگرد، قیچی میلگرد بر هیدرولیکی می باشد. در اکثر پروژه های ساختمانسازی از این نوع قیچی خم و برش میلگرد استفاده شده و به دلیل قدرت بالا و طول عمر مناسبی که دارند در اکثر پروژه های عمرانی استفاده میشود. قیچی میلگرد بر هیدرولیک در انواع سایزهای مختلف به منظور برش و خم میلگردها در سایزهای مختلف به کار میرود.

ساختمان ‌های مستحکم و مدرن امروزی ساختارهای بتنی هستند که در زیربنای اسکلت ‌هایی آرماتوربندی شده از حجم میلگردهای برش خورده و حالت ‌دهی شده ساخته می ‌شوند. چنین سازه ‌هایی مستحکم هستند. قاعدتاً آرماتوربندی یکی از بخش ‌های کلیدی در ساختمان ‌سازی های مدرن امروزی است و برای این کار نیاز به دستگاه قیچی میلگرد بر داریم.

دستگاه قیچی میلگرد بر یک ابزار قدرتمند با فک‌ های فولادین است که می ‌تواند با قدرتی بالا میلگردهای فولادین را برش بزند. جهت اجرای عملیات آرماتوربندی نیاز به انواع میلگرد داریم. ولی میلگردها را در طول‌ های استاندارد 6 متری و کاملاً صاف عرضه می ‌کنند. در حالیکه حین اجرای آرماتوربندی ساختمان باید انواع میلگرد را در اندازه ‌های مختلف و با اشکال گوناگون استفاده کنیم. به ‌این ‌ترتیب برش زنی و خمکاری میلگردها یک فعالیت حتمی است. البته قطعا با حجم بسیار زیاد میلگردها مواجه هستیم. لذا نیاز به سرعت اجرای کار و همچنین دقت بالای برش و خمکاری داریم. دستگاه قیچی میلگرد بر، ماشین ساده ‌ای است که عملیات سخت برش زنی و خمکاری میلگردها را با دقت مناسب و در عین ‌حال سرعت زیاد انجام می ‌دهد.

برخی نکات در کار اصولی با دستگاه قیچی میلگرد بر

دستگاه قیچی میلگرد بر یک ماشین قدرتمند با قابلیت بریدن و خم کردن میلگردهای فولادین است. قاعدتاً در حال بررسی فنی و بیان جزئیات طراحی یک ماشین تمام ‌عیار هستیم. لذا باید در هنگام کار با چنین ماشین قدرتمندی اصول کارکرد حرفه ‌ای و امن با آن را نیز بررسی کنیم  در ادامه به چند نکته ساده اما کاربردی برای کار اصولی با دستگاه میلگرد بر هیدرولیک اشاره می ‌کنیم.

1-  در آغاز کار با دستگاه قیچی میلگرد بر همواره از مقدار فضای کار کافی اطمینان داشته باشید. میلگردها در طول ‌های بزرگ 12 متری هستند و برای برش زنی و خمکاری آنها نیاز به فضای کار زیادی است. کار کردن در فضای محدود ناممکن است و باعث تحمل فشار کاری زیادی می‌ شود که گاهاً به صدمات بدنی و ماشینی و حتی برش نامناسب میلگردها می ‌انجامد.

2-  قیچی میلگرد بر، قطعات فولادین میلگرد ها را تحت فشار تیغه ‌ها از طریق روش سرد برش می ‌زند. در این روش تیغه فولادین مستقیم بر سطح میلگردها نیرویی بسیار زیاد وارد می‌ کند که گاهی باعث تولید جرقه خواهد شد. این جرقه ‌ها به سمت محیط اطراف دستگاه پرتاب می ‌شوند. لذا نباید هیچ منبع اشتعال شونده مثل مخزن بنزینی و گازوئیلی در محیط اطراف محل کار دستگاه قیچی میلگرد بر وجود داشته باشد.

3-  در کار با دستگاه قیچی میلگرد بر باید از تجهیزات ایمنی با درجه های کیفی کامل استفاده کنید. میلگردهای برش زده ‌شده دارای لبه‌ های تیزی هستند که می‌ توانند سطح پوست را زخمی کنند. در عین‌ حال همیشه خطر برخورد جرقه‌ ها با بدن کارگران نیز وجود دارد. پس لازم است کارکنان لباس کار ایمنی استفاده کنند ، استفاده از دستکش‌ های ضخیم صنعتی و همچنین پوشیدن پوتین ‌ها با رویه جلو فلزی از الزامات کار ‌میباشد.

4-  این دستگاه فقط برای برش و یا خم زنی طراحی ‌شده است و این وظایف را به ‌درستی انجام می ‌دهد. ولی دقت برشکاری و یا خم زنی میلگردها بر عهده شما است که باید در طول میلگردها با گچ نشانه ‌گذاری کنید تا مراحل خمکاری و یا برش زنی میلگردها در نهایت دقت صورت گیرد. در عین ‌حال برای انجام کارهایی مانند برش زنی چند میلگرد بهتر است در انجام چند میلگرد اول تنظیمات نهایی را انجام بدهید. حالا تا آخر کار بدون هیچ مشکلی می ‌توانید تمام میلگردها را به یک ‌شکل برش زده و یا با یک حالت خمکاری کنید.

5-  از حضور منبع برق مطمئن در کنار دستگاه قیچی میلگرد بر اطمینان داشته باشید. دستگاه خم و برش میلگرد برای کار کردن نیاز به یک منبع برق مطمئن دارد.حتما به این مورد نیز توجه کنید که پریز برق تکفاز و یا سه ‌فاز در شرایطی کاملاً امن در اختیار آن قرار گرفته باشد. کار با میلگردها سخت و خطرناک است و همیشه خطر پاره شدن و یا آسیب دیدن کابل برق وجود دارد. کابل برق های طولانی و رها شده در کف کارگاه استفاده نکنید. همیشه از سالم بودن کابل ‌های برق را ارزیابی نمایید.

دستورالعمل ‌های کلیدی برای سرویس و نگهداری از دستگاه قیچی میلگرد بر

فضای کار دستگاه خم و برش میلگرد محیط کار بسیار سخت و کاملاً فرسایشی است. در این محیط با انبوه میلگردهای سنگین ‌وزن مواجه هستیم که فشار وزن وارد شده آنها بر شاسی دستگاه زیاد است. قطعا این وزن سنگین، هر شاسی ضعیف و یا خراب ‌شده را به ‌سرعت تخریب می ‌کند. در عین ‌حال برش زدن میلگردهای فولادین ساده نیست. نیاز به تولید قدرت بالایی است و قطعا تولید چنین قدرتی با عملکرد سرسخت دستگاه باعث اعمال فشار بسیار زیادی بر تمامی قطعات ماشین می ‌شود. قاعدتاً دستگاه قیچی میلگرد بر در محیط کار خشن کارگاه دچار فرسایش می ‌شود. اما با رعایت برخی از دستورالعمل ‌های کلیدی می‌ توانیم مقدار فرسایش دستگاه را تا حد ممکن کاهش بدهیم.+

 دستورالعمل ‌های کلیدی برای سرویس و نگهداری

1-  در تمام برش ‌ها مقدار فشار بسیار زیاد و بر هر دوفک برش زننده دستگاه قیچی میلگرد بر وارد می ‌شود. فک متحرک باید کاملاً روان باشد. لذا باید به شکل دوره ‌ای فک متحرک دستگاه برش و خم کن میلگرد را روانکاری کنید. باید از استقرار مستحکم فک ها در جای خود مطمئن باشید و  به شکل دوره‌ ای محل اتصال فک ها را آچارکشی کنید.

2-  محل اتصال موتور، پمپ و شیر کنترل را به شکل دوره‌ ای آچارکشی کنید. مراقب باشید که محل اتصال موتور پمپ دستگاه شل نباشد. چرا که باعث ایجاد لرزش شدید در بدنه دستگاه می‌ شود که قاعدتاً در تخریب قطعات دستگاه تاثیرگذار است. در عین ‌حال هرگز اجازه ندهید که شیر کنترل دستگاه خم کن میلگرد به حالت آویزان از کنار دستگاه رها شده باشد.

3-  هر تیغه در برش میلگردها دارای ۴لبه می ‌باشد. از هر کدام از این لبه ‌ها می ‌توانید برای برش زنی میلگردها استفاده کنید. هر بار باید این لبه ‌های برش زننده را بازدید کنید. در صورت کند شدن لبه ‌ها می ‌توانید از لبه ‌های دیگر فک های برش زننده استفاده کنید. در صورت نیاز می ‌توانید هر کدام از این فک ‌های برش زننده را تعویض نمایید.- دستگاه برش میلگرد

4-  در داخل دستگاه قیچی میلگرد بر یک سیستم هیدرولیک تمام‌ عیار حاکم است و این سیستم در اتصال شیلنگ ‌های هیدرولیکی شکل می ‌گیرد. سیال روغن هیدرولیکی تحت فشار از طریق شیلنگ ‌ها در کل سیستم به جریان در می ‌آید. سلامت شیلنگ ‌ها ضامن کارکرد مطمئن و امن دستگاه قیچی خم و برش میلگرد است. به شکل دوره ‌ای وضعیت شیلنگ‌ های هیدرولیک را بررسی کنید. شیلنگ‌ ها باید سالم و  بدون فرسودگی با اتصالات فلزی باشند. هر گونه شیلنگ فرسوده خطر نشتی سیال را به همراه خواهد داشت .

5-  روغنکاری دستگاه از وظایف حتمی است که باید به شکل دوره ‌ای انجام شود.  در عین ‌حال باید مفصل تیغه متحرک دستگاه را روغنکاری کرده باشید. روغنکاری باعث عملکرد روان‌ تر، سرعت برش زنی بالاتر، دقت برش بهتر و در نهایت طول عمر بیشتر دستگاه می ‌شود.

6-  دستگاه قیچی میلگرد بر را بدون بدنه طراحی می‌ کنند. لذا کلیه قطعات فنی آن در مجاورت هوای آزاد بدون محافظ قرار دارد. خصوصا موتور الکتریکی که بخش حساس دستگاه می ‌باشد. دستگاه نباید در معرض آب و یا هوای مرطوب قرار بگیرد. آب و یا هوای مرطوب جدا از فرسایش دستگاه باعث تخریب سریع موتور دستگاه می ‌شود. دستگاه را باید در محلی خشک نگهداری کنید.

7-  قبل ‌از آغاز به کار از وجود روغن هیدرولیک با حجم کافی در داخل سیستم هیدرولیکی دستگاه اطمینان داشته باشید. کمبود حجم روغن باعث اصولی نبودن عملکرد دستگاه می ‌شود و به عملکرد قطعات فشار می‌ آورد ودر طی مدتی دستگاه را خراب می ‌کند. از طرفی روغن هیدرولیک بعد از مدت‌ زمانی معین قابلیت کارایی خود را از دست می ‌دهد که باید به شکل دوره ‌ای تعویض نمایید.

8-  از قرار دادن دستگاه بر در مقابل تابش مستقیم نور آفتاب جداً خودداری کنید زیرا باعث فرسوده شدن شیلنگ های دستگاه می ‌شود.

9-  هر دستگاه خم و برش آرماتور دارای قدرت مشخصی است که برای برش زنی و خمکاری میلگردها با قطر معین طراحی ‌شده است. در صورت رعایت نکردن این ملاحظات و استفاده از دستگاه برای برش زنی و یا خمکاری میلگردهای قطورتر از مقدار تعریف ‌شده، دستگاه به ‌سرعت خراب میکند.

10- تیغه برش زننده دستگاه یک بخش مصرفی در طراحی اجزای فنی دستگاه است. اگر چه این تیغه ‌ها دارای ۴لبه برش زننده هستند و در صورت کند شدن هر تیغه می ‌توانیم آن را با لبه ‌های دیگر جابجا کنیم؛ اما در نهایت هر تیغه طول عمر مفیدی دارد و پس ‌از کار کردن در مدت‌ زمانی معین در صورت کند شدن باید تعویض شوند.

11- هر بار فقط یک میلگرد را در داخل فک دستگاه برای برش زنی بگذارید. از برش میلگردهای چندتایی در داخل فک دستگاه خودداری کنید. برش چند میلگرد بسیار دشوار است و کاری سخت و خطرناک.

مجموعه خاموت گستر با بیش از سی سال تجربه در عرصه خدمت به کشورمان و با بهره گیری از ماشین آلات روز دنیا و خرید از معتبر ترین منابع سازنده در ایران وبا تلفیقی از افراد باتجربه در کنار مهندسین فنی در صدد برآمده تا در راه توسعه و آبادانی کشور حرکت کند؛ از این رو با تولید ماشین آلات با کیفیت در زمینه ساختمان گام بزرگی در راه این هدف متعالی برداشته است.