ابزارهای برش میلگرد

ابزارهای برش میلگرد

اتصالات چطوری می توانند خم شود؟ در این مقاله به بررسی ابزارهای برش میلگرد میپردازیم:
میلگرد یکی از مواد بسیار پرکاربرد در ساخت و ساز است و در ایجاد اسکلت ساختمانی نقش بسزایی دارد. مقطع ساخته شده از فولاد گرد و با قطر و عرض متفاوت، اتصالات نامیده می شوند. این محصول در دو نوع ساده و روبان تولید می شود.

اره نواری : این دستگاه دستگاه های برش سرد است که با برخورداری از الکتروموتور و جک هیدرولیکی می تواند به صورت اتوماتیک، میلگردهای با ضخامت مختلف حتی ضخامت های زیاد را برش دهد. ابعاد برش میلگرد با این دستگاه قابل تنظیم است؛ بنابراین کار با آن ساده تر، کیفیت قطعات بهتر و دقیق تر و ضایعات کمتر دارد و  همین مزایا کافیست تا پرکاربرد شدن این دستگاه شده باشد.

دستگاه برش واترجت: با این دستگاه برش مقاطع سخت انجام میشود و بیشتر در سنگبری ها کاربرد دارد ولی به علت دقت و کیفیت بالای برش  بعنوان برش میلگرد هم استفاده میشود.

قیچی برش هیدرولیک BS35 : این دستگاه به دو صورت دستی و برقی کار میکند و میتواند با کمک قیچی, میلگردهایی تا ضخامت 35 میل را ببرد و به علت وجود چرخ در زیر قیچی، سرعت کار و تعداد برش ها بالا میرود.

دستگاه خاموت زن: این دستگاه هم میلگردها را تغییر حالت میدهد و هم برش میزند و بیشتر در ساختمان  سازی کاربرد دارد.

حدیده : این دستگاه با حفظ استاندارد قطعات میتواند میلگردهای آجدار و صاف را تا سایز 45 و 50 برش بزند.

گیوتن برقی: این دستگاه بیشتر برای برش میلگردهای تا ضخامت 40 میلیمتر به کار میرود و همانطور که از نامش پیداست با برق کار میکند و نیمه اتوماتیک هست بدین منظور است که اپراتور باید میلگردها را در طول های مختلف علامت زده و برای برش داخل دستگاه قرار دهد،احتمال خطا و خطر در آن بالاست.

ابزارهای برش میلگرد روش گرم:

مزایای برشکاری سرد با ابزارهای برش میلگرد

حفظ خواص فلز

با توجه به اینکه در هنگام برش سرد دمای فلز افزایش زیادی ندارد، خواص فلز تابع دمای فلز می باشد، تغییر نمی کند. مخصوصا در مورد ورق آهن. در صورتی که دمای ورق فولادی بالا رود و سرد شدن آن تحت کنترل نباشد می تواند منجر به تردی ورق شود. بنابر این با برش ورق به صورت سرد می توان بدون تغییر در خواص فیزیکی آن شکل مورد نظر را ایجاد نمود.

انعطاف برشکاری به لحاظ شکل و طول

استفاده از دستگاه هایی مانند گیوتین، قیچی و اره که در برش کاری سرد رایج هستند امکان اینکه ورق آهن را به اشکال مختلف برش دهیم، به وجود می آورد. از اشکال هندسی ساده گرفته تا اشکال پیچیده، حروف الفبا و تصاویر مختلف در برشکاری سرد به راحتی امکان پذیر است.

پرتی کم

در برش سرد مقدار کمی پرتی ایجاد می شود. پرت به آن قسمت از ورق آهن گفته می شود که در اثر برش غیرقابل استفاده می گردد. گاهی پرت ورق به صورت کناره ورق است و گاهی به صورت تکه های پراکنده. در روشهایی مانند واتر جت و یا برش با قالب می توان با طراحی درست برش، به ماکزیمم سطح مفید در برشکاری دست پیدا کرده و در مصرف ورق آهن صرفه جویی زیادی به عمل آورد. با توجه به قیمت ورق آهن در ضخامت های مختلف این مزیتی بسیار مطلوب به حساب می آید.

سرعت برشکاری

در روش برشکاری ورق به صورت سرد سرعت برش به اندازه ای زیاد است که می توان به صورت انبوه اشکال یک شکل و هم اندازه را تولید نمود.

عدم تولید گازهای سمی و آلاینده

با توجه به اینکه در برشکاری سرد از روش های نیازمند به وجود شعله و مشعل بی نیاز هستیم، عملا در این روش ها میزان تولید گازهای آلاینده و سمی صفر خواهد بود.

با توجه به اینکه در هنگام برش سرد دمای فلز افزایش زیادی ندارد، خواص فلز تابع دمای فلز می باشد، تغییر نمی کند. مخصوصا در مورد ورق آهن. در صورتی که دمای ورق فولادی بالا رود و سرد شدن آن تحت کنترل نباشد می تواند منجر به تردی ورق شود. بنابر این با برش ورق به صورت سرد می توان بدون تغییر در خواص فیزیکی آن شکل مورد نظر را ایجاد نمود.

ابزارهای برش میلگرد روش گرم:

در روش برش میلگرد گرم با بالابردن دمای قطعه تا نقطه ذوب در محل های مورد نظر مولکول های فلز را از هم جدا میکنند و همین موجب ایجاد تغییراتی در ساختار مولکولی فولاد در محل برش و در ظاهر لبه های محصول میشود که از معایب این روش به شمار میرود ولی در عوض ضایعات برش ندارد و سرعت کار نسبت به روشهای برش سرد بیشتر است.

دستگاههای برش گرم شامل موارد زیر هستند:

هوابرش : در این دستگاه, یک مشعل با گاز فشرده ای با سرعت بسیار بالا, در محلهای مشخص شده برش میلگرد, قوس الکتریکی با دمای 25000 درجه سانتیگراد ایجاد کرده و قطعات را برش میدهد.

اره دیسکی آتشی: این دستگاه دارای تیغه ای چرخان است که با 45000 دور باعث ایجاد حرارتی بالا در نقاط مشخص روی میلگرد شده و با دقت و سرعت قطعات را برش میدهد.

برش لیزری: پایه ی کار این دستگاه با اشعه لیزر می باشد که با استفاده از لیزرهای جامد و گاز موجب ذوب شدن محل برش و ایجاد برشهای دقیق در میلگرد میگردد.

مزایای برشکاری گرم با ابزارهای برش میلگرد

سرعت برشکاری در حجم زیاد

یکی از مهم ترین مزایایی که می توان برای برشکاری گرم برشمرد سرعت  برشکاری هست. یا در مواردی که برشکاری ورق با ضخامت بالا مد نظر باشد انجام برشکاری به روش  سرد غیر ممکن و یا زمانبر است.

کاهش میزان ضایعات

ضایعات تولید شده بیشتر به صورت غیر فلزی می باشد. اما به طور کلی: میزان تراشه ها در روش سرد ، به مراتب بیش از ضایعات تولید شده در روش گرم می باشد. البته در مواردی که ضخامت ورق یا لوله و یا هر محصول فولادی مورد برشکاری زیاد باشد به هر صورت ضایعات وجود خواهد داشت.

اما نکته ای که در برش کاری گرم وجود دارد این است که ابزار برش گرم دقیقا در محل برش واقع شده و از از اینکه مقداری از ورق آهن و یا هر محصول دیگر به صورت پرت جدا شود جلوگیری می شود. همچنین با استفاده از برشکاری گرم می توان از ضایعات تولیدی در هنگام برشکاری، قطعات جدید تولید کرد و در جاهای دیگر مورد استفاده قرار داد. نمونه ی این در هنگام برش کاری پخ لوله های با ضخامت بالا می باشد که تکه جدا شده از آن را در ساخت براکت های جوشی برای مونتاژ کردن لوله استفاده می کنند.

مکانیزه کردن عملیات برش

دستگاه های برش گرم می توانند به صورت برنامه ریزی شده از طریق رایانه ها و نرم افزارهای مخصوص مکانیزه شوند. البته این امکان در برخی از دستگاه های تمام اتوماتیک برش سرد نیز وجود دارد اما به علت سهولت برش در روش برشکاری گرم، مکانیزه کردن عملیات برشکاری بیشتر از روش های برشکاری گرم مرسوم می باشد.

معایب برشکاری گرم

تغییر ساختاری در محل برش

بالا رفتن دمای فلز خصوصا در دماهایی بالاتر از نصف دمای ذوب همواره باعث تغییراتی در خواص مکانیکی، شیمیایی و فیزیکی محل برش می شود. به خصوص در فولاد ها زمانی که بخشی از فولاد ذوب میشود در اثر انجماد دوباره شاهد تغییراتی در فولاد خواهیم بود. تردی، کاهش استحکام تسلیم و ایجاد تنش در قسمتی که برشکاری می شود، از معایب برشکاری گرم محسوب گردد.

تولید گاز و مواد سمی

با توجه به اینکه در روش برشکاری گرم عموما به وسیله ای گرما تولید می گردد، این گرما ممکن است در تولید گازهای سمی نقش داشته باشد. در بعضی از انواع برشکاری گرم، اکسیداسیون و سوختن گاز عامل برش محسوب می شود که این امر می تواند تولید گازهای سمی را بیشتر کند. مثلا برشکاری استیلن که با اکسید کردن بخشی از فلز و زدودن آن از طریق فشار هوا صورت می گیرد بخش زیادی از گاز حاصل از این عمل تبدیل به گازهای آلاینده شده و باعث آلودگی می گردد.

جهت مشاهده محصولات دستگاه های خم و برش و دستگاه خم کن کلیک نمایید.

پشتیبانی و سئو توسط آوین نت