روش های برش میلگرد

روش های برش میلگرد

در این مقاله قصد داریم راجع به روش های برش میلگرد صحبت کنیم میلگرد از پرکاربردترین مصالح در صنعت ساختمان سازی  است. بنابراین، خم و برش میلگرد از اهمیت بالایی در ساخت برخوردار است. طبقه بندی میلگردها به سه روش انجام می شود: طبقه بندی از نظر مکانیک ، طبقه بندی از نظر روش ساخت و طبقه بندی میلگردها بر اساس شکل رویه. عملیاتی مانند برش و جوشکاری مهمترین فعالیت هایی است که روی فلزات از جمله میلگرد انجام می شود.

برش با توجه به تجهیزات مورد استفاده و همچنین شرایط دمای برش به دو دسته اصلی تقسیم می شود:

  1. برش سرد
  2. برش گرم

به طور کلی، برش فلز در شرایطی که دمای فلز با دمای محیط در تعادل باشد، برش سرد نامیده می شود. بدیهی است که از ارّه، گیوتین و قیچی در برش سرد استفاده می شود. استفاده از این وسایل باعث بالارفتن دمای فلز نمی شود. در برش گرم از تجهیزاتی استفاده می شود که باعث بالا آمدن دمای فلز می شود و در نتیجه این افزایش دما، برش صورت میگیرد.

برش سرد میلگرد

برای استفاده از روش سرد باید به وزن میلگرد توجه کرد و متناسب با وزن ، سایز و ابعاد آن ، بهترین روش برش را برگزید. در برش سرد حرارت به صورت مستقیم با محصول در تماس نیست و کالا به اندازه دلخواه برش داده می شود. دستگاه برش مانند واتر جت ، اره نواری ، اره دیسکی ، اره دستی ، اره لنگ به روش برش سرد عمل می کنند.
روش برش سرد مزایا و معایبی دارد که در اینجا به تعدادی از آنها اشاره میکنیم

مزایای برش میلگرد سرد:

1.پایداری ساختار مولکولی فولاد 2. قابلیت برش میلگرد در اندازه ها و اشکال مختلف 3. بالا بودن کیفیت سطحی میلگرد برش خورده 4. ساخت قطعات یکسان 5. عدم تولید گازهای سمی 6.انعطاف پذیری

معایب برش میلگرد سرد:

1.قیمت بالای ابزار برش میلگرد در این روش 2. هزینه بالای نگهداری ابزار 3.نیاز به نیروی انسانی متخصص

روش برش میلگرد

برش گرم میلگرد

این روش از طریق سه دستگاه از جمله پلاسما (هوا برش) ، تیغ اره های دیسکی آتشی و لیزر انجام می شود. از ویژگی های مثبت این روش سرعت بالای عملیات برش ، کاهش زمان برش کاری ، عدم ایجاد تراشه است اما معایبی چون تغییر ساختار مولکولی فولاد  ، تغییر ظاهری کناره های محل برش ، تغییر ساختار مولکولی فلز در محل برش و اطراف آن ، پرتی زیاد ، دقت کم ، عملکرد نامناسب ، ایجاد مواد شیمیایی و سمی و… دارد.

قیمت قیچی برش میلگرد با توجه به وزن، جنس، جنس تیغه، سرعت برش، ضخامتی که برش می دهد، دستی یا برقی بودن بستگی دارد. به عنوان مثال قیمت قیچی برش میلگردی که بدون تولید ضایعاتی میلگرد را برش داده و سرعت و دقت بالایی دارد، و جزو قیچی های سه فاز می باشد، قیمت بیشتری نسبت به قیچی تک فاز با سرعت برش کمتر دارد. البته برخی از قیچی میلگرد برهای عرضه شده در بازار، از نوع دستی بوده و خود کارگر باید دسته اهرم را خم کند تا عملیات برش یا خم کردن میلگرد انجام شود.

مزایای برش میلگرد گرم:

1.تولید تراشه کمتر 2.سرعت برش بالا 3. زمان برشکاری کاهش داده می شود 4. پرتی زیاد

معایب برش میلگرد گرم:

1.تغییراتی در ساختار مولکولی فولاد 2.تغییراتی در ظاهر لبه های میلگرد 3.دقت کم در برش 4.عملکرد نامناسب 5.ایجاد مواد شیمیایی و سمی

ابزار برش سرد میلگرد

1- آچار اف :

ساده ترین وسیله خمکاری میلگرد، ساخته شده از فولاد سخت است که بیشتر برای خم کردن به کار میرود آنهم برای میلگردهای نازک.

2- انواع اره ها

  • اره دستی: قدیمی ترین دستگاه برش میلگرد است که دارای دندانه های ریز و درشت میباشد که براساس ضخامت میلگرد, نوع آن انتخاب و به کار گرفته میشود و البته قدرت دست برشکار هم در این روش نقش مهمی دارد و خطرات زیادی هم به دنبال خواهد داشت مثل تاب برداشتن میلگرد و یا شکستگی تیغه برش در حین کار, بنابراین باید موارد ایمنی هنگام کار کاملا رعایت شود.
  • اره دیسکی: قبل از این دستگاه از اره آتشی استفاده میشد که خطرات زیادی در پی داشت ولی با این دستگاه خطرات برطرف شده و کیفیت برش بالا رفته است و به علت دارابودن تیغ های مختلف، تنوع برش هم بیشتر شده است.
  • اره لنگ: این دستگاه با حرکتهای روبه بالا و عقب برروی قطعه, ان را برش میدهد ولی ضایعات میلگرد با این دستگاه زیاد میشود بنابراین کمتر از آن استفاده میشود.

3.دستگاه برش واتر جت

دستگاه برش واتر جت با کمک موتورهای پرفشار آبی عملیات برش مواد سخت را انجام می دهد. اگرچه در حال حاضر از این دستگاه بیشتر برای برش سنگ استفاده می کنند و استفاده چندانی از آن برای برش میلگرد و فلزات انجام نمی دهند ، اما این دستگاه در برش مواد سخت بسیار خوب عمل می کند. دقت و سرعت بالای این دستگاه و اتومات کار کردنش باعث شده که طرفداران زیادی در مدت کم پیدا کند

4.قیچی برش میلگرد هیدرولیک

زمانی که لازم باشد تعدادزیادی از میلگرد را در کمترین زمان برش دهد باید از این دستگاه استفاده کنیم. از ویژگی های مناسب این دستگاه داشتن چرخ در زیر قیچی است که باعث می شود به راحتی جا به جا شود. میلگردهای تا قطر 35 را با این دستگاه و به دو روش دستی و برقی برش می دهند.

5.دستگاه خاموت زن

برای این که میلگردها در ساختمان سازی به صورت طولی و عرضی استفاده شوند نیاز است که از میلگرد شکل هایی درست شود تا در اتصال و مقاوم سازی آن برای سازه های بتنی بهره بگیرند. خاموت یک نوع آرماتور عرضی است که وظیفه آن بالا بردن مقاومت بنا در برابر نیروهای برشی و پیچشی است. دستگاه خاموت زن می تواند به صورت اتوماتیک یا نیمه اتوماتیک میلگرد را به صورت چهار گوش یا گرد تغییر حالت و برش دهد.

6.دستگاه حدیده

این دستگاه می تواند میلگرد های صاف را تا سایز 50 و میلگردهای آج دار را تا سایز 45 برش بدهد. این دستگاه می تواند استاندارد قطعات و برش را حفظ کند.

7.میزکار خم و برش میلگرد

وقتی که بخواهند به روش دستی عملیات برش کاری انجام شود از این میز خم و برش استفاده می کنند. ویژگی مهم این محصول آن است که فشار کمتری به اپراتور وارد می شود و اپراتور می تواند با امنیت بیشتری عملیات برش را انجام دهد. این میز دارای استاندارد مشخصی است که 80 سانتی متر طول و 100 سانتی متر عرض دارد. البته که بعضی از این میزها طولی برابر با 2 یا 4 متر نیز دارند. از این میز بیشتر برای بریدن مفتول ، آرماتورهای بسته شده ، شبکه مش و… استفاده می کنند.

8.برش به کمک پرتال برقی

از این دستگاه برای محصولاتی استفاده می شود که اندازه آنها 18 تا 25 باشد.
جهت مشاهده دستگاه خم کن ، دستگاه خاموت زن ، دستگاه خم و برش  کلیک کنید.