نکات مهم برای برش میلگرد

برش و انواع روش های آن

در این مقاله قصد داریم راجع به نکات مهم برای برش میلگرد و انواع روش برش میلگرد و نکات مهم برای برش میلگرد صحبت  کنیم با ما همراه باشید .مصالح زیادی برای ساخت و ساز وجود دارد که یکی از آن ها که جزو پرمصرف ترین نیز هست ، میلگرد است که در 2 نوع ساده و آجدار با قطرها و استانداردهای مختلف تولید می‌شود. معمولا طول میلگردها 6 یا 12 متر است؛ اما امکان برش آن‌ها نیز وجود دارد. برای برش آن ها نیز متد های متعددی وجود دارد، که با سنگ و فرز، برش میلگرد با هوا فرز دو روش اصلی برش میلگرد هستند امکان پذیر است. برای بریدن میلگرد از دستگاه برش میلگرد نیز می‌توانید استفاده کنید.

برای برش میلگرد روش‌ های مختلفی دارد که به قطر و استاندارد میلگرد بستگی دارد.

استاندارد میلگرد !

استانداردهای میلگرد در دنیا با توجه به موقعیت جغرافیایی هر کشور متفاوت است. روسیه، ایالات متحده آمریکا (ASTM)، کانادا، آلمان (DIN)، استرالیا و … هر کدام استانداردهای خود را برای تولید میلگرد دارند.

1-استاندارد روسی:

این استاندارد در برخی از کارخانه های ایران از جمله مجتمع ذوب آهن اصفهان استفاده می شود. این استاندارد بر اساس استاندارد ملی روسیه (GOST 5781) می باشد و تا سایز 40 میلگرد را پوشش می دهد.

2-استاندارد ملی ایران:

اولین بار در سال 1369 استاندارد ملی تولید میلگرد به شماره ISIRI 3132 بر اساس استانداردهای مرجع اروپا EN، آلمان DIN، ژاپن GIS، آمریکا ASTM و استاندارد جهانی ISO تعیین شد که در سال 1392 نیز مورد بازبینی قرار گرفت. طبق این استاندارد میلگردها به 4 دسته زیر تقسیم‌بندی می‌شوند:

  1. میلگرد ساده A1
  2. میلگرد آجدار A2
  3. میلگرد آجدار A3
  4. میلگرد آجدار A4

روش‌های بریدن میلگرد را می‌توان به روش  برش سرد و برش گرم طبقه‌بندی نمود :

1. برش سرد میلگرد :

برش سرد یکی از روش های برش میلگرد است که به دلیل عدم تماس مستقیم حرارت با میلگرد، خواص آن تغییر نمی کند. بنابراین برش محصول به این صورت کیفیت بالاتری دارد. در ادامه مطلب به مزایا و معایب این روش می پردازیم:

معایب برش سرد میلگرد:

  1. قیمت بالای ابزارها
  2. گران بودن نگهداری ابزارها
  3. انجام این کار به وسیله ی نیروی متخصص

مزایای برش سرد :

  1. پایداری ساختار مولکولی فولاد
  2. برش میلگرد با سایزهای مختلف
  3.  کیفیت بالای سطحی میلگرد برش داده‌ شده
  4. تولید قطعات یکسان
  5. تولید نشدن گازهای سمی
  6. منعطف بودن

برش گرم میلگرد :

در برش گرم میلگرد دمای قطعه تا نقطه ذوب بالا می رود تا بتوان مولکول‌های فلز را در محل‌های مشخص از هم جدا کرد.

مزایای برش گرم میلگرد:

  1. ایجاد تراشه کمتر
  2. سرعت بیشتر در برش
  3. سریع تر انجام شدن برش کاری
  4. پرتی زیاد

معایب برش گرم میلگرد:

  1. تغییر در مولکولی فولاد
  2. تغییر لبه‌های میلگرد
  3. دقت کم در برش
  4. عملکرد نامناسب
  5. ایجاد مواد شیمیایی و سمی

ابزار برش میلگرد با استفاده از روش های سرد-نکات مهم برای برش میلگرد

همانطور که گفته شد به دلیل کیفیت کار بالاتر در هنگام استفاده از این روش‌ ،عمدتا برای برش میلگردها از ابزارهایی استفاده می‌شود که با روش سرد کار می‌کنند. اگرچه هزینه خرید و نگهداری این ابزارها بیشتر است، اما کاهش ضایعات و کار در مقیاس بزرگ می تواند به تدریج این تفاوت را جبران کند. اکنون تعدادی از مهمترین ابزارهای برش میلگرد به روش سرد را ارائه می دهیم.

برش میلگرد با اره آهن‌ بر دستیی

این ابتدایی ترین ابزاری است که برای برش میلگرد استفاده می شود. همانطور که از نام آن مشخص است برای برش میلگرد باید از نیروی دست استفاده شود. به احتمال زیاد، همه شما حداقل یک بار از انواع اره های آهنی استفاده کرده اید یا حداقل آنها را دیده اید.

برای برش میلگردهایی با ضخامت کمتر با اره های با دندانه ریز و برای آنهایی که ضخامت بیشتری دارند از اره هایی با دندانه های بزرگتر استفاده می شود. این روش برای مصارف جزئی مناسب است و در دسته ابزارهای برش میلگرد کم استفاده قرار می گیرد.

برش میلگرد با فرز یا اره دیسکی

یکی دیگر از ابزارهای برش میلگرد که به روش سرد کار می کند سنگ فرز است. از این ابزار در مواردی که نیاز به کار زیاد است نیز استفاده می شود. اما اره های دیسکی که ساختاری مانند فرز دارند اما معمولاً از نظر قدرت و اندازه بزرگتر هستند بیشتر مورد استفاده قرار می گیرند. این اره ها را می توان در فروشگاه های فروش آهن که نیاز به برش مداوم میلگردهای مختلف دارند، مشاهده کرد.

اره های دیسکی برای کارهای ساختمانی متوسط ​​مانند ساخت خانه ها یا سازه های یک طبقه تا چند طبقه نیز مناسب هستند. این نوع اره که برای برش میلگرد استفاده می شود هم ایمنی خوبی دارد و هم برش کاری با کیفیت بالایی دارد.

برش میلگرد با اره آهن‌ بر دستیی

برش میلگرد با قیچی

این ابزار که برای برش میلگرد استفاده می شود در دو نوع قیچی دستی و قیچی هیدرولیک موجود می باشد. قیچی دستی برای برش میلگردهای نازک استفاده می شود. از مزایای این دستگاه می توان به سبکی، سهولت استفاده در مکان های مختلف و کار با نیروی دست و همچنین عدم نیاز به برق اشاره کرد.

اما از آنجایی که هم قدرت ما و هم قدرت این قیچی ها محدود است، برای برش میلگرد ضخیم کارایی ندارند. قیچی هیدرولیک نمونه دیگری از ابزارهای برش میلگرد است که هم با دست و هم با برق کار می کند. این قیچی ها قدرت بیشتری دارند و می توان از آنها برای برش میلگرد تا ضخامت 35 میلی متر استفاده کرد. به طور کلی قیچی یکی از پرکاربردترین ابزار برای برش میلگرد می باشد.

برش میلگرد با قیچی

برش میلگرد با اره نواری

شاید مهمترین و بهترین ابزار برای برش میلگرد سرد و گرم اره نواری باشد. در واقع این یک ابزار کاملا جدید است که کار برش میلگرد را با دقت بالایی انجام می دهد. این ابزار همچنین می تواند میلگرد ضخیم را برش دهد.

اره نواری در واقع یک دستگاه تمام اتوماتیک است که می توانید برای برش میلگرد برنامه دهید تا به خوبی و با دقت برای شما کار کند. به عبارت دیگر این دستگاه برای برش میلگرد نیازی به اپراتور ندارد و خودش می تواند این کار را انجام دهد. اره نواری همچنین می تواند میلگرد را با زاویه برش دهد.

برش میلگرد با اره نواری

ابزار برش میلگرد با استفاده از روش‌ های گرم-نکات مهم برای برش میلگرد

روش دیگری که برای برش میله های فولادی استفاده می شود روش گرم یا استفاده از حرارت مستقیم است. اگرچه این روش کیفیت روش سرد را ندارد اما به دلیل سرعت کار بالا در برخی شرایط خاص مورد استفاده قرار خواهد گرفت. ابزارهای برش میلگرد در روش گرم نیز دارای ویژگی های متفاوت و شرایط کاری خاص هستند.

در بسیاری از موارد استفاده از ابزارهای روش گرم حتی از ابزار سرد خطرناکتر است. بنابراین آشنایی کامل با این ابزار ها و نحوه استفاده از آنها ضروری است. در زیر مهمترین ابزارهای مورد استفاده در روش برش حرارتی را شرح خواهیم داد.

برش میلگرد با هوا برش

همانطور که از نام این روش پیداست از هوای فشرده برای برش میلگردها استفاده می شود. در واقع در این روش از یک مشعل مخصوص برای تزریق گاز فشرده مخصوص به میله فولادی با سرعت بسیار بالا استفاده می شود. این باعث می شود که دما در این زمان بسیار بالا باشد و میله های فولادی ذوب شوند.
دقت این دستگاه تقریباً کمترین و البته کمترین سرعت در بین ابزارهای برش میلگرد است. اما در برخی موارد از آن برای برش میلگرد استفاده می شود. .

برش میلگرد با استفاده از اره‌های دیسکی آتشین

این روش شباهت زیادی به برش میلگرد با اره دیسکی دارد که در روش سرد استفاده می شود. در واقع می توان گفت که همان مدل است. زیرا یک اره دیسکی با سرعت بسیار بالایی می چرخد و انواع میلگرد را برش می دهند. اما تفاوت در این مورد وجود حرارت بسیار بالا در هنگام برش است که باعث شده به اره آتشی معروف شود.

این روش در برش میلگرد سرعت و دقت بالاتری نسبت به برش با هوا دارد. البته اره برقی یکی از آن ابزارهای برش میلگرد است که برای کار با آن نیاز به اپراتور دارد. با توجه به اینکه در بسیاری از مواقع با شکستگی تیغه اره آسیب جدیدی به اپراتور وارد شده است، دیگر از این روش استفاده نمی شود و یا به ندرت استفاده می شود.

برش میلگرد لیزری

روش گرم دیگری که در آن برش میلگرد انجام می شود استفاده از لیزر است. در چنین مواقعی از توان و حرارت پرتو لیزر برای ذوب و برش میلگرد استفاده می شود. با توجه به اینکه لیزر کنترل بیشتری دارد، دقت برش آن نسبت به سایر روش ها بیشتر است.

همچنین برش میلگرد با استفاده از لیزر با کیفیت بهتری نسبت به سایر ابزارهای برش میلگرد با روش گرم انجام می شود. بنابراین اگر می خواهید از روش گرم برای برش میلگرد استفاده کنید یا به دلایل خاصی نیاز به استفاده از این روش دارید، بهتر است از لیزر استفاده کنید. در این صورت میلگرد شما با آسیب سازه ای کمتر و همچنین ضایعات کمتر بریده می شود.

امنیت نکات مهم برای برش میلگرد را از ما بخواهید اگر به دنبال دستگاه های برش میلگرد به صرفه در سراسر ایران  هستید با ما تماس 09133250695 / 03133362413 بگیرید !

دستگاه هایی که شاید لازم باشه مشاهده کنید

  1. دستگاه برش میلگرد CM40
  2. دستگاه برش میلگرد CM35
  3. دستگاه برش میلگرد مکانیک BS12
  4. دستگاه برش میلگرد CM20
  5. دستگاه برش میلگرد CM25
  6. دستگاه برش میلگرد مکانیک BS18