جامع ترین روش ایمنی اجرای برش و خم میلگرد

نکات ایمنی برش و خم میلگرد

در این مقاله قصد داریم با نکات ایمنی برش و خم میلگرد بیشتر آشنا شویم: متدهای مکانیکی نسبت به بقیه ی متد ها برای خم محصول مناسب تر می باشد چون انحنای ثابتی به میلگرد می دهد ولی موقع کار با دستگاه ها به دلیل ماهیت دستگاه ،باید با دقت کامل کار کردو به این موضوع که رعایت ایمنی مهم ترین عامل سلامت و بهداشت فرد و افرادی می باشد که در داخل کارگاه مشغول به کار می باشند باید توجه ویژه کرد.

هنگام حمل و نقل محصولات باید مواظب محیط و افرادنیز باشید و دقت شود که جهت جلوگیری از صدمه زدن به افراد، مقاطع در کارگاه های آموزشی به صورت عمودی حمل شود توجه به اطراف هنگام حمل و کار با میلگرد به علت نزدیک بودن فاصله میزهای کارگاهی در زمان کار با میلگرد توجه به اطراف امری ضروری است.سرعت خم کردن به دما و جنس فولاد بستگی دارد اما در کل سرعت استانداری روی دستگاه لحاظ شده تا از هرگونه آسیب به کاربر جلوگیری گردد دستگاه ها با لاستیک خودرویی صرفا برای آسانی حمل و نقل داخل کارگاه طراحی شده است و از حمل در خارج کارگاه جدا خودداری گردد حین کار حتما از وسایل ایمنی استفاده شود در زیر برخی از وسایل ایمنی فردی و ویژگی آنها آورده شده است.

دستگاه حدیده میلگرد چه عملکردی دارد؟

این دستگاه قابلیت برش قطعات ساده تا سایز 50 و نوع آجدار تا سایز 45 را دارد و در پروژه های ساختمانی کاربرد دارد و ابزاری عالی برای اتصال استاندارد قطعات می باشد.

خم کن میلگرد برقی چگونه انجام می گیرد؟

با کمک این دستگاه ها می توان محصولات با قطرهای مختلف را به هر شکلی خم کرد.
سرعت و دقت این دستگاه ها بیشتر از روش های دستی است. این دستگاه دارای یک صفحه چرخان است که توسط یک پدال کنترل می شود.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

میلگرد به چه شکلی در می آید؟

مهمترین عامل در خم کاری، تولید محصولاتی است که نیازهای ما را برآورده می کند. محصولاتی که در زیر معرفی می کنیم پرکاربردترین مدل های میلگرد هستند که با انواع خم کاری تولید می شوند.

• میله راستا:

این محصول با اعمال دو خم در دو سر میلگرد صاف تولید می شود و کاربرد اصلی آن افزایش مقاومت کششی بتن و در نهایت افزایش مقاومت ساختمان می باشد.

• خاموت:

ببرای تولید خاموت، خم‌کاری زیادی بر میلگرد انجام می‌شود، تا در نهایت به شکل مستطیل درآید. این محصول فولادی کاربردهای مختلفی دارد. مهمترین کاربرد آن افزایش مقاومت برشی و جلوگیری از ترک خوردن است.

• سنجاقک:

سنجاقک با ایجاد دو خم در میلگرد با ابعاد خاص تولید می شود. سنجاقک به افزایش سطح مقاومت برش کمک می کند.

• خرک:

با ایجاد چهار خم‌کاری و رعایت برخی از نکات و استانداردها، خرک تولید می شود. خرک در فونداسیون سازه کاربردهای زیادی دارد.

• رکابی:

رکاب نیز با ایجاد خم کاری های متعدد ساخته می شود و کاربرد اصلی آن نگهداری و چیدمان آرماتورهای عمودی و افقی می باشد.

• Adka:

این میلگرد با انواع خم کاری های تخصصی تولید می شود و کاربرد آن مانند خاموت و سنجاقک برای افزایش مقاومت برشی ساختمان می باشد.

ایمنی برش و خم میلگرد:

جهت اجرای ایمنی برش و خم میلگرد تجهیزات وجود دارد که لازم برای این کار است اناجم دهیم تا از خودمان یا نیروز های شرکت محافظت کنیم که در زیر به آن اشاره میکنیم.

لباس کار برش و خم میلگرد

لباس کار

  • لباس کار باید با نوع کار متناسب باشد پس باید برای روپوش یک سری باید ها و نباید ها را دارا باشد در صورتی که از روپوش استفاده شود نباید آن قدر بلند باشد که به جایی گیر کند، آستین های گشاد مانع انجام کار درست می باشند وبهتر است که مچ بسته شود.جنس لباس بهتر است که نخی باشد تا در تابستان خنک و در زمستان گرم باشد از نظر رنگ نیز رنگ های تیره مانند سرمه ای و یا دودی برای آرماتوربندی توصیه می شود.

کفش کار

  • با توجه به اینکه پاهای افراد ی که د ر کارگاه های ساختمانی مشغول به کار هستند د ر معرض خطر اجسام بُرنده یا سقوط اجسام قرار د ارند، لازم است که از کفش ایمنی استاند ارد متناسب با کار استفاد ه شود. همچنین کف کفش های ایمنی باید آج د ار باشد تا مانع سُر خوردن افراد گردد.
کفش کار
دستکش کار

دستکش کار

  • محافظت از دستان امری ضروری است پس برای کار کردن با مصالح تیز باید از دستکش کار استفاده کنید دستکش کار معمولا با پارچه هایی با الیاف طبیعی و یا پارچه و چرم  دوخته می شود استفاد ه از دستکش د ر هوای سرد بازدهی کار را بالا می برد چرا که دستان سرد سرعت کار را پایین می آورد.

کلاه ایمنی

  • محافظت از سر ضروری تر از همه ی قسمت ها می باشد سقوط اجسام در کارگاه های ساختمانی به فراوانی اتفاق می افتد و با هرکس یا هرچیز که سر راهش باشد برخورد می کند. با توجه به وزن و ارتفاع جسم که آسیب آن از ضرب دیدگی سطحی تا مرگ است برای محافظت از این خطرات از کلاه ایمنی استفاد ه می شود این امر را مهم برشمارید.
کلاه ایمنی