خمکاری | انواع روش خم لوله

خمکاری چیست ؟

خمکاری در کل به فرآیند تغییر فرم ظاهری فلزات می گویند. این تغییر فرمها دارای درجه و زاویه و خط خم می باشد که با توجه به دستگاه های موجود تقریبا در هر زاویه، درجه و با هر نوعی شعاعی خم کاری ورقهای فلزی امکان پذیر می باشد. همانطور که می دانیم عنصر کربن تاثیر به سزایی در سختی فلزات دارد لذا هر چقدر میزان کربن در یک فلز بیشتر باشد خم کاری آن نیز مشکل تر خواهد بود. عموما فلزاتی که دارای کربن کمتر ار یک و یک دوم ۲/۱ باشند در حالت و شرایط عمومی دارای شرایط خم کاری هستند و هنگامی که از این میزان بیشتر باشد باید عملیات خم کاری در حالت گرم یعنی پس از گرم کاری صورت بگیرد. برای مثال ورقهای آلیاژهای آلومینیوم در حالت گرم بهتر و راحتر خم می شوند.

خمکاری انواع لوله و پروفیل فولادی

قوطی پروفیل و محصولات دیگر فولادی به دو روش دستی و ماشینی قابلیت خم شدن دارند. این میزان از خمیدگی و مقاومت فولاد در برابر خم شدن به جنس و ضخامت محصول نیز بستگی دارد. برای خمکاری محصولاتی با ضخامت بالا از ابزارآلات و تجهیزات مربوطه کمک گرفته می شود.

  • خم پروفیل دستی
  • استفاده از دستگاه خم کن لوله و پروفیل

خم دستی پروفیل

در روش خم دستی انواع قوطی پروفیل از ابزار آلات سبک و یا قالب های مخصوص کمک گرفته می شود که با اعمال نیروی مکانیکی وارده از سوی خمکار، قطعه فولادی خم می شود. ابزارهای کمکی در این روش می توان به انواع قالب، چکش، خم کن دستی پروفیل، آچارهای f شکل و… اشاره نمود. آچارهای f شکل دهانه سخت و فولادی دارند که با اعمال نیروی مکانیکی موجب خم شدن پروفیل می شوند.

متد های خم لوله

معمولا قطعات و فلزاتی که برای خم کاری استفاده می شوند یا به شکل v خم کاری گونیایی و یا خم کاری ناودانی یا شکل u خواهند داشت. دستگاههای مختلفی جهت خم کاری طراحی و ساخته شده است که در صنایع مختلف بر اساس آنچه نیاز هست بکار گرفته می شود. معمولا در این دستگاه ها از چهار روش برای خم کاری لوله و دیگر قطعات استفاده می گردد که شامل موارد زیر است:

  •  خمکاری پرسی
  •  خمکاری فشاری
  •  خمکاری کششی
  •  خمکاری نوردی

خمکاری پرسی (Press Bending)

در مورادی که در خم کاری شعاع اهمیت کمی دارد، از این روش خم کاری استفاده می شود. مثلا در لوله کشی شوفاژ خانگی و یا مبلمان فلزی خانگی که در این روش لوله بر روی دو غلطک که دو تکیه گاه هستند، قرار می گیرد و قالب در وسط قرار می گیرد.

اعمال نیرو بوسیله یک جک هیدرولیکی، نیروی لازم را برای تغییر شکل تامین می کند. معمولا دستگاه های خم کاری پرس به فرمی ساخته می شوند که این توانایی را دارند که خم کاری را به صورت گروهی انجام دهند.

خمکاری فشاری (Compression Bending)

در خم کاری فشاری (Compression Bending)، قالب ثابت است و کفشک لغزان در حین چرخش به دور قالب، لوله را به درون قالب می فشارد. در روش خم کاری فشاری گیره لوله را در محل انتهای خم به قالب ثابت نگه می دارد و از حرکت لوله جلوگیری می کند. غالبا در این روش خم کاری می توان از دستگاه های خم کاری دستی که برای لوله های مسی با قطر(mm 16>D) استفاده می شود، نام برد.

خمکاری کششی (Draw Bending)

در متد خم کاری کششی برای خمکاری لوله های با ضخامت کم از مندریل که در درون لوله قرار می گیرد، استفاده می شود. مندریل کنترل کننده ابعاد هندسی است و از بیضی شدن لوله جلوگیری میکند. بعبارت ساده تر با استفاده از مندریل و قالب از تغییر شکل لوله به ترتیب از طرف داخل و بیرون در حین عملیات خمکاری جلوگیری می شود. همچنین باید گفت روش خمکاری کششی نسبت به خمکاری پرسی، خمکاری فشاری و خمکاری نوردی، جهت ارائه یک خم با کیفیت، بسیار مناسبتر است و به همین خاطر در بسیاری از کارخانجات تجهیزات سازی از آن استفاده می شود.

 


پیشنهاد می کنیم، از برترین محصولات خم کن و خم و برش میلگرد دیدن کنید.


 

روش خمکاری نوردی

  • خمکاری غلطکی (Roll Bending)

در خم کاری نوردی برای خمکاری لوله و سایر مقاطع با شعاع خم های بزرگ استفاده می شود. در این روش لوله و یا پروفیل از میان سه غلطک عبور داده می شود. با توجه به اینکه از نظر هندسی از سه نقطه فقط یک دایره عبور می کند، لوله در حین عبور از میان سه غلطک شکل دایره با قطر مشخص را به خود می گیرد.

  • خمکاری گرم(Hot Bending)

خمکاری گرم غالبا در دو مدل مورد استفاده قرار می گیرد:

  1. شعاع خمکاری نسبت به قطر لوله کوچک باشد(R/D < 1.5).
  2. مقاومت و استحکام مکانیکی بالای لوله.

 

 

خاموت گستر، تولیدکننده بیش از بیست مدل دستگاه و ماشین آلات صنعتی در زمینه خم و برش میلگرد، برش میلگرد، خم کن مبلگرد، خم میلگرد بر و زیگزاگ زن تیرچه ساختمانی در سایزهای مختلف و همچنین دستگاه های دو کاره خم و برش ، کلاف بازکن و اسپیرال زن، آماده پاسخگویی به تمامی شرکت های ساختمانی و مشتریان عزیز است.

جهت کسب اطلاعات بیشتر و ثبت سفارش خرید خود، می توانید با کارشناسان ما تماس حاصل فرمایید.

 

مطالب مرتبط:

 


پشتیبانی و سئو : آوین نت




دیدگاهتان را بنویسید