میلگرد و خاموت | کاربرد میلگرد در سازه ها

تاریخچه استفاده از میلگرد در سازه ها

در سال ۱۸۰۰ میلادی جوزف لوئیس برای نخستین بار پی برد که با افزودن میله ­های فولادی نازکی به بتن می­توان مقاومت آن را در رویارویی با نیروهای کششی تا حد قابل توجهی افزایش داد و در نهایت سازه­ای ساخت که هم در برابر نیروهای کششی و هم نیروهای فشاری مقاومت چشمگیری داشت باشد. به تدریج استفاده از این میله­ های فولادی افزایش پیدا کرد و شرکت­ های ساختمانی نیز تصمیم به استفاده از این محصول در سازه ­های خود گرفتند و از کاربرد های میلگرد بهره مند شدند. اما هنوز روش استانداردی برای تولید میلگرد وجود نداشت.

میلگردها بدون استاندارد مشترکی تولید می ­شدند تا اینکه در سال ۱۸۷۸ میلادی اولین سیستم برای تولید استاندارد این میله­ های فولادی نازک توسط تادئوس هیات ارائه شد. محبوبیت این فرآیند در سال ۱۹۰۰ میلادی به تدریج افزایش یافت تا جائیکه در دهه ۱۹۵۰ اکثر شرکت­ های ساخت و ساز در ایالات متحده آمریکا از میلگرد به منظور تقویت بتن در سازه ­های خود استفاده می­کردند. البته فرآیند ساخت میلگردی که تادئوس ارائه داد، طی سال­ ها تکمیل شد و بهبود پیدا کرد تا در نهایت منجر به فرآیندی بهینه برای ساخت محصولی باکیفیت برای تقویت بتن شد.


میلگرد چیست ؟

میلگرد یا آرماتور فولادی است که در بتن برای جبران مقاومت کششی پایین آن مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ فولادی که به این منظور در سازه‌ های بتن آرمه به کار می‌رود به شکل سیم یا میلگرد می‌باشد و فولاد میلگرد نامیده می‌شود. البته در موارد خاصی از فولاد ساختمانی نظیر نیمرخ‌های شکل، ناودانی و یا قوطی نیز برای مسلح کردن بتن استفاده می‌شود.

خاموت چیست ؟

آرماتورهای عرضی که به دور آرماتور های طولی و اصلی در شناورها بسته می‌شوند خاموت نام دارند از آرماتور بندی به منظور قوی ساختن ساختمان، پل، سد و… استفاده میشود، آرماتور بند با بستن میلگردها به هم توسط سیم آن هارا به هم متصل میکند.

 


مقاله “ معرفی بهترین دستگاه خاموت زن ”  را مطالعه کنید.


 

وظیفه و نقش خاموت

1. مقاومت تسلیم

مقدار تنشی که در آن بدون افزایش بار تغییر طول نمونه فولادی ازدیاد می‌یابد تنش تسلیم یا مقاومت تسلیم یا مقاومت جاری شدن می‌نامند و با y نمایش می‌دهند.

2. اسپیسر میلگرد

اسپیسر میلگرد المانی می‌باشد که به منظور ایجاد فاصله میلگرد از سطح بیرونی بتن مورد استفاده قرار می‌گیرد.


3. مقاومت کششی

از تقسیم حداکثر بار ثبت شده در آزمایش کشش بر سطح مقطع اولیه به دست می‌آید.

طبقه بندی فولاد میلگرد

در کشورهای مختلف فولاد میلگرد با استانداردهای متفاوتی تولید می‌شوند و در هر استانداردی طبقه بندی مشخصی در ارتباط با خواص مکانیکی فولادها وجود دارد. در ایران قسمت عمده فولادهای میلگرد که توسط کارخانه ذوب آهن اصفهان تولید می‌شوند با استاندارد روسی مطابقت دارند. فولادی که در ایران تولید می‌شود (طبق استاندارد روسی) به سه گروه تقسیم می‌شود: 

  • فولاد A-۱

از نوع صاف بوده و مقاومت تسلیم و مقاومت کششی آن به ترتیب 2400 و3600 کیلوگرم بر سانتی متر مربع می‌باشد.

  • فولاد A-۲

از نوع آجدار با مقاومت تسلیم 3400 و مقاومت کششی ۵۰۰۰ کیلوگرم بر سانتی متر مربع است.

  • فولاد A-۳

نیز از نوع آجدار با مقاومت تسلیم ۴۰۰۰ و مقاومت کششی ۶۰۰۰ کیلوگرم بر سانتی متر مربع می‌باشد.

از نظر تنوع قطر میلگردها نیز استانداردهای تولید کنندگان متفاوت است. در سیستم روسی که در کارخانجات ذوب آهن اصفهان مورد استفاده ‌است میلگردها تا قطر ۴۰ میلیمتر ساخته می‌شوند.

معرفی انواع میلگرد

  • میلگردA1 

    این میلگرد با تنش جاری ۲۳۰۰ کیلوگرم بر سانتی متر مربع و تنش گسیختگی ۳۸۰۰ کیلوگرم بر سانتی متر مربع و تغییر شکل نسبی پلاستیکی (در زمان گسیختگی) ۲۵ درصد بعنوان میلگرد نرم شناخته شده و عمدتا بصورت صاف و بدون آج می باشد. این میلگرد برای آهنگری و تغییر شکل و انجام عملیات جوشکاری بر روی آن مناسب است.و بطور کلی بعنوان یک میلگرد داکتیل شناخته میشود.
  • میلگرد A2 

    این نوع میلگرد با تنش جاری ۳۰۰۰ کیلوگرم بر سانتی متر مربع و تنش گسیختگی ۵۰۰۰ کیلوگرم بر سانتی متر مربع و تغییر شکل نسبی پلاستیکی (در زمان گسیختگی) ۱۹درصد بعنوان میلگرد نیمه خشک (ترد) و نیمه نرم شناخته شده که بصورت آجدار و عمدتا آج فنری شکل میباشد.این میلگرد برای عملیات ساختمانی و خصوصا خاموت زنی مناسب بوده و انجام عملیات جوشکاری بر روی آن در صورت اجبار میسر بوده که البته توصیه میشود در صورت امکان از جوشکاری آن پرهیز شود.
  • میلگرد A3 

    این میلگرد با تنش جاری ۴۰۰۰ کیلوگرم بر سانتی متر مربع و تنش گسیختگی ۶۰۰۰ کیلوگرم بر سانتی متر مربع و تغییر شکل نسبی پلاستیکی (در زمان گسیختگی)۱۴ درصد بعنوان میلگرد خشک (ترد) مناسب عملیات سیویل صنعتی و ساختمانی بودهکه بصورت آجدار و عمدتا آج جناقی میباشد و اکیدا برای آهنگری و تغییر شکلهای فراوان با زوایای تند مناسب نبوده و همچنین به هیچ وجه عملیات جوشکاری بر روی آن مجاز نمیباشد.

 

میلگرد های آلیاژ سازی شده و ترمکس ( خنک کاری و برگشت تحت کنترل ) چیست؟

فرآیندهای تولید میلگرد در کشورهای پیشرفته جهان به روشهای مختلف می باشد. در استانداردهای معتبر دنیا برحسب شرایط اقلیمی هر کشور  فرآیندهای تولید بطور کاملاً روشن و با لحاظ پارامترهای مختلف تحت کنترل قرار می گیرند :

  1. در کشور ژاپن كه از نظر شرایط اقلیمی کشوری زلزله خیز می باشد ، استاندارد ملی آن کشور JIS آنالیز شیمیایی را متناسب با فرآیند تولید ( از روش آلیاژی ) تعریف می نمایند و هیچگونه اشاره ای به فرآیند تولید از طریق عملیات حرارتی (ترمكس ) ننموده است و به عبارت دیگر مصرف میلگردهای ترمكسی در آن كشور توصیه نمی شود.
  2. در کشورهای اروپائی که از نظر زلزله خیزی در رده کشورهای امن می باشند و نسبت به کشور ژاپن خطر زلزله در آنها بسیار پائین تر می باشد روش ترمکس ( عملیات حرارتی ) را مدنظر قرار داده و آنالیز شیمیایی را متناسب با فرآیند تولید میلگرد با روش فوق الذکر در نظر گرفته اند ،
  3. در استاندارد ملی ایران به شماره 3132 كه برگرفته از چندین استاندارد مرجع ( اروپایی EN , DIN, و ژاپنJIS و آمریکاASTM و ISO ) می باشد هر دو روش فوق الذکر در نظر گرفته شده است ولی بخاطر ضریب امنیت بالای مصرف در بند 13 استاندارد ( نشانه گذاری ) بصراحت تولید کنندگان را موظف به آگاهی دادن به مصرف کننده از لحاظ فرآیند تولید میلگردها نموده است . به این صورت که بایستی بر روی پلاک الصاقی علامت مشخصه ایی دال بر انجام تولید به روش ترمکس حک شود و مقطع شاخه های این نوع محصول به یک رنگ تعریف شده ایی رنگ آمیزی گردد و همچنین در گواهینامه فنی جمله فرآیند تولید بوسیله خنک کاری و برگشت تحت کنترل درج گردد . با توجه به پیوست الف در استاندارد ملی ایرانانجام عملیات جوشکاری بر روی این نوع میلگردها مجاز نمی باشد.

لازم به ذكر است در روش آلیاژسازی شده، فولاد مورد نیاز برای تولید میلگرد مورد نظر، در فرآیند فولادسازی و از طریق اضافه نمودن فروآلیاژها ساخته شده و شمش تولیدی در فرآیند نورد به شكل مورد نظر درمی آید و سپس در محیط آزاد و به مرور خنك می شود. در این حالت میلگرد تولیدی از سطح بیرونی تا مركز آن دارای خواص مكانیكی و مشخصات شیمیائی یكسان می باشد و در مواقع زلزله و فشار مقاومت یكنواخت و مناسبتری را از خود بروز می دهد، اما برای میلگردهای تولید شده به روش ترمكس اینگونه است كه شمش فولادی مورد استفاده دارای كلاس آنالیز شیمیائی پایین تری بوده و برای رسیدن به مقاومت مورد نیاز مطابق استاندارد ، میلگرد تولیدی را كه دارای دمای بالایی می باشد از داخل لوله های آب عبور داده و به یكباره سطح بیرونی خنك می شود. در این حالت سطح میلگرد تا عمق مشخصی دارای مقاومت بالاتر( مثلاً 400 ) می باشد اما مغز میلگرد دارای مقاومت پائینتری ( مثلاً حدود 340 ) خواهد داشت .از این رو در بكارگیری این نوع میلگرد در سازه های تحت فشار و مناطق زلزله خیز باید احتیاط های لازم را به عمل آورد و در محاسبات آن دقت مضاعف اعمال گردد. قیمت تمام شده میلگردهای آلیاژسازی شده بالاتر از ترمكسی می باشد.

نورد سایزهای مختلف میلگرد

هدف مهندسی نورد عبارت است از تغییر فرم شمش به مقاطع مورد نظر، این مهندسی شامل كارگاهای نورد 300 ، نورد350 ، نورد500 ، نــورد 650 و كارگاههـای سرویس دهندهمی باشد. به طور كلی نورد به دو صورت گرم و سرد وجود دارد. كارگاههای نورد كارخانه ذوب آهن همگی از نوع نورد گرم می باشند . در نــــورد گـرم شمـش پـس از رسیدن به درجه حـرارت مورد نظر در كوره های نورد از بین چند مجموعه غلتك در حال چرخش عبور نموده و با كاهش متوالی مقطع نهایتا به فرم مورد نظر تبد یل می شود.

پس از اتمام تغییر فرم، محصول نهایی توسط دستگاه های برشی خط مانند قیچی واره به طول مورد نظر برش داده شده و پس ازعملیات تكمیلی و كنترل، بسته بندی گرد یده و به انبار محصول حمل می شود.

  • کارگاه نورد 300

این كارگاه ازنوع نورد سبك ومداوم است.ظرفیت اسمیتولیداین کارگاه700 هزارتن در سالبودهو تولیدات کارگاه شامل انواع میلگردهای ساختمانی اعم از ساده و آجدار از نمره 10 تا 32 میلیمتر و نبشی های بال مساوی نمره 4، 5 و 6 می باشد.

  • كارگاه نورد 350

این كارگاه ازنوع نورد سبك ومداومبوده وظرفیتتولید آن 330 هزار تن در سال می باشد. همچنین کارگاه شامل یک خط مستقیم برای تولید میلگرد ساده و آجدار یک خط سیم می باشد. تولیدات این کارگاه در خط مستقیم شامل میلگرد ساده و آجدار از نمره 16 تا 28 میلیمتر و نیز در خط سیم مفتول های کلاف از قطر 5/5 تا 16 میلیمتر و میلگرد آجدار 8 و 10 میلیمتر می باشد.

  • كارگاه نورد500

كارگاه نورد 500 از نوع نورد متوسط ومداوم با ظرفیت تولید 700 هزار تن در سال بوده وعمده ترین محصولات آن تیرآهن های از نمره12تا 18 ،نبشی های بال مساوی 8 تا 10 ، ناودانی 14 تا 16 بالموازی و شیب دار و میلگردهای 45، 50 و 56 میلیمترمی باشد.

  • كارگاه نورد 650

این كارگاه از نوع نورد سنگین و غیر مداوم بوده و دارای دو خط نورد تیرآهن وچهارگوش با ظرفیت تولید 750 هزار تن در سال می باشد. تولیدات كارگاه شامل تیرآهن از نمره 16 تا30 و چهارگوش های 100* 100 و 125 * 125 میلیمتر و ریل U33 راه آهن است.

 

 

خاموت گستر، تولیدکننده بیش از بیست مدل دستگاه و ماشین آلات صنعتی در زمینه خم و برش میلگرد، برش میلگرد، خم کن مبلگرد، خم میلگرد بر و زیگزاگ زن تیرچه ساختمانی در سایزهای مختلف و همچنین دستگاه های دو کاره خم و برش ، کلاف بازکن و اسپیرال زن، آماده پاسخگویی به تمامی شرکت های ساختمانی و مشتریان عزیز است.

جهت کسب اطلاعات بیشتر و ثبت سفارش خرید خود، می توانید با کارشناسان ما تماس حاصل فرمایید.

 

مطالب مرتبط:

 

 


پشتیبانی و سئو : آوین نت




دیدگاهتان را بنویسید